Monday, June 6, 2016

Saya Penghidap PCOS

Assalamualaikum w.b.t,

Sedih sebenarnya untuk menaip disini, perit jika mengingatkan kembali benda yang ingin eza lupakan. Namun tetap kuatkan hati juga kerana catatan ini mungkin akan jadi kenangan apabila doa eza termakbul. " Sayang, mama harap bila kamu hadir nanti, kamu tahu begitu struggle mama nak dapatkan kamu tau. Bila dah besar nanti, jangan tinggal mama dan ayah kat rumah orang tua-tua tau. Jaga mama dan ayah elok, macam kami jaga kamu." Mama harap "kamu" akan hadir dalam hidup kami secepat yang mungkin kerana kami sangat merindui keletahmu.

Sebelum ni eza pernah cerita tentang period eza yang tak datang berbulan-bulan. KLIK SINI untuk baca entry yang sebelum ni. Sekarang eza nak sambung, result yang eza dapat setelah berjumpa doktor.

Pagi khamis, seingat eza 13/05/2016. Time tu masih menunggu period. Eza MC hari tu sebab rasa badan tak sihat, lemah dan tak bermaya je. Husband eza janji nak bawa eza jumpa pakar sakit puan ari isnin, tapi sebab tak sihat, so eza ambil keputusan untuk ke HOSPITAL NALURI  hari itu. Alang-alang boleh ambil MC kan. Then pergi sana sorang-sorang je, husband keje. Dalam tak sihat gagahkan diri juga untuk drive. Eza pergi tengah hari, dalam pukul 3, Tak ramai orang tapi masa menunggu agak lama sebab waktu consultancy yang diambil oleh seorang pesakit dianggarkan dalam 30minit. Dalam pukul 4, baru nama dipanggil masuk.

" Ye Puan Eza, apa masalah, boleh saya tahu. " Doktor yang merawat eza namanya Doktor Marsha. Baik dan lemah lembut orangya. Setiap perkataan yang dia ingin sampaikan dia akan susun elok-elok supaya tidak mengguris hati pesakitnya. "Doktor syak awak ada PCOS". Muka eza blur. Pernah dengar tapi tak tahu details. Dalam hati, ya allah, aku ni penghidap PCOS juga rupanya. Doktor cakap, kemungkinan eza dapat PCOS ni kerana berat badan eza yang overweight. So doktor suruh eza turunkan berat badan, Insyaallah PCOS ini akan hilang. Doktor cakap, sekarang ni mungkin dalam ovari eza ada CYST yang kecil-kecil menyebabkan telur tak matang dan tak dapat dirembes keluar ke tiub fallopio. Tapi tu anggapan je, sebab belum check lagi. 

Untuk confirm, doktor minta eza baring. Dia jalankan ujian. Mula-mula dia SCAN perut untuk confirmkan yang Eza tak pregnant. Memang dah dijangka, eza memang TAK PREGNANT pun.

Nampak tak? Doktor cakap tak de kantung pun. 
Jika ada baby, kantung akan jelas nampak. sekarang dia kosong je.
 CONFIRM TAK PREGNANT....T_T



Then, doktor cakap nak SCAN melalui bawah sebab nak tahu ada masalah tak dengan rahim dan ovari. 1st time eza buat ujian tu, masa dia masukkan alat tu rasa macam perit-perit sikit then doktor cakap mai doktor explain kat awak, refer gambar kat bawah ni.



Ni rahim eza, nampak tak yang bertanda dengan pen tu, 
doktor cakap rahim cantik tak de masalah, saiz dia pun normal. 
FIBROID pun tak de, 
Tapi tebal rahim dalam 1cm sebab dah 4 bulan tak period kan.




Ini ovari sebelah kanan, Nampak tak yang circle dengan pen tu. Cuba perhatikan nampak hitam-hitam kat bahagian tepi. Yang hitam tu doktor cakap cyst-cyst kecil dimana telur yang dilepaskan tak sempat dikeluarkan dari ovari. dia tak sempat matang. Bila lama-lama dia stuck dan jadilah tersumbat. Itu yang eza faham lah, Kalau weight eza dah turun, doktor cakap yang cyst-cyst kecil ni akan keluar. Eza tahu maksud doktor, yang menyebabkan ia tersumbat tu adalah lemak-lemak eza. Nampaknya memang kena struggle untuk kurus lah kan. huhuhuhu



Sama gak dengan ovari sebelah kiri. Tu pasal lah susah nak pregnant. 
Telur tak de..macam mana nak disenyawakan.


Doktor cakap, alang-alang dan buat ujian ni. Mai doktor tolong awak buat PAP SMEAR sekali untuk pastikan tiada tanda-tanda awal kanser. Erm, pasrah je lah time tu. Otak duk fikir, ujian apakah ini. 
Apa itu PAP SMEAR, nanti eza ceritakan di next entry,

No comments:

Post a Comment

CHALET PANTAI BAGAN LALANG

Assalamualaikum semua..!, Apa khabar? Sebenarnya cerita ni dah lama tersimpan dalam draf. Lately ni busy sangat sampaikan tak sempat na...